Osada kulturowa – Egipt by UBERnerd
Statystyki budynków na najwyższym poziomie
Królewskie łaźnie poz. 6 (3×4) ![]() | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() ![]() ![]() |
Starożytny obelisk poz. 4 (2×2)![]() | ![]() ![]() ![]() ![]() |
Zadania
- Posiadaj 4 Proste gliniane chaty
- Posiadaj 1 Uprawy zboża
- Posiadaj 1 Obóz szkoleniowy
- Ukończ jedną bitwę Egipską
- Zbierz 5 Jęczmienia
- Zdobądź 60 pkt dyplomacji ⛏
- Posiadaj 2 Boskie posągi
- Zbierz 10 Naczyń ceramicznych
- Posiadaj 2 Piętrowe domy z gliny ⛏
- Zdobądź 360 Dyplomów lub zdobądź 30 Naczyń ceramicznych
- Posiadaj 2 Ogrody wodne
- Posiadaj 1 Farmę kwiatową ⛏
- Posiadaj 3 Bloki mieszkalne
- Posiadaj 1 Stajnie słoni
- Zdobądź 1230 pkt dyplomacji lub zbierz 40 Kwiatów ⛏
- Posiadaj 1 Miejsce modlitwy
- Zorganizuj 1 Procesję
- Zdobądź 1610 pkt dyplomacji ⛏
- Posiadaj 2 Luksusowe posiadłości i Zdobądź 1 Oazę
- Zbierz 300 Łupów i Zbierz 20 Ofiar
- Zdobądź 1820 pkt dyplomacji ⛏
- Posiadaj 1 Piramidę
- Zbierz 30 000 Debenów, Zbierz 30 Jęczmienia, Zbierz 30 Wyrobów ceramicznych, Zbierz 30 Kwiatów i Zbierz 30 Ofiar
⛏ – Daje przedmiot usuwający przeszkody (opisane szczegółowo w dalszej części przewodnika)
Pierwsze ułożenie osady

Plusy: Wysoka (wyższa) produkcja Debena do szkolenia żołnierzy. Dwa budynki wojskowe (jeden dla Bojowników Chopesz, drugi dla Łuczników Nubijskich). Pozwala na bardziej zróżnicowane armie. Łatwa rozbudowa w dół i w prawo.
Wady: Myśliwce Chopesz są mniej przydatne niż inne koszary łuczników nubijskich.

Plusy: Na początku 2x Koszary Łuczników Nubijskich dla silnych oddziałów. Łatwa rozbudowa w dół, w górę i w prawo. Łatwe miejsca na umieszczenie Boskich Posągów po ich odblokowaniu (przesuń domy po lewej stronie, usuń rośliny).
Wady: Mniej zróżnicowane armie i niezbyt duża produkcja Debena. Aby ukończyć trzecie zadanie, będziesz musiał zbudować/usunąć obóz szkoleniowy, jeśli chcesz skorzystać z tego układu.
Pamiętaj, że użycie na początku dwóch budynków towarowych, aby osiągnąć przewagę, może później spowodować problemy z walutą, więc upewnij się, że wybrałeś to, co będzie najlepsze dla Ciebie i Twojego harmonogramu. U Egipcjan ogólnie dobrą praktyką jest zdobywanie na początku budynków wojskowych ze względu na potrzebę łupów do produkcji towarów.
Mając osadę egipską, aby ukończyć zadanie #3, musisz zbudować obóz szkoleniowy. Spowoduje to odblokowanie obozu oblężniczego. Po ukończeniu zadania 3 otrzymasz 10 niezależnych jednostek. Postaraj się ich nie stracić i utrzymać je przy życiu tak długo, jak to możliwe. Aby ukończyć zadanie nr 4, będziesz musiał stoczyć bitwę w Obozie Oblężniczym, najprawdopodobniej używając tych niezależnych jednostek. Nie prowadź automatycznej bitwy, ponieważ łatwiej kontrolować własne wojska i utrzymać przy życiu jak najdłużej. Pierwszego dnia lepiej jest stoczyć tylko łatwą bitwę (lub średnią, jeśli potrafisz walczyć i masz wystarczającą liczbę nieuszkodzonych jednostek).

Kiedy następnym razem będziesz online, ustaw budynki towarowe na najbliższe miejsce produkcji. Możesz zobaczyć swoje zasoby dóbr kultury, korzystając z ikony beczki na górze ekranu.

Będziesz także mógł zobaczyć pozostałe towary potrzebne do rozliczenia jako całość i każdą technologię indywidualnie, klikając ikonę w oknie ambasady. Pokazuje także wymagania dyplomatyczne, osadę, w której aktualnie się znajdujesz, oraz szansę na mnożnik x4.
Rozpoczęcie ekspansji
Pierwsza technologia
Użyj 14 Jęczmienia, aby odblokować pierwszą technologię (jeśli potrzebujesz więcej dyplomacji, usuń domy, nie usuwaj dróg ze względu na ich koszt). Następnie umieść 2 kolejne rozszerzenia, wykorzystując pozostałe 6 Jęczmienia. W zależności od układu przeszkód i potrzeb możesz postawić więcej koszar wojskowych (jeśli masz trudności z walką lub masz mało łupów) lub inny budynek towarowy (pamiętaj jednak, że będziesz potrzebować więcej łupów).
Strategia działania
Kiedy już zdecydujesz, którą strategię chcesz zastosować, wypełnij jak najwięcej przestrzeni Boskimi Statuami. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, odblokuj wszystkie miejsca w posiadanych budynkach wojskowych i konsekwentnie trenuj jednostki, aby było ich jak najwięcej. Ponieważ Deben (waluta) jest używany tylko do szkolenia jednostek lub dróg, a nie do towarów, chcesz zmaksymalizować szkolenie jednostek, abyś mógł stoczyć więcej walk i zdobyć więcej łupów.
Przeszkody
W osadach Egipcjan, Azteków i Mogołów w każdej ekspansji, z wyjątkiem początkowych, występują przeszkody. W trakcie całej linii zadań otrzymasz pewne przedmioty usuwające przeszkody. Są to przedmioty jednorazowego użytku, które pozwalają usunąć wszelkie przeszkody w dowolnym rozszerzeniu, które aktualnie posiadasz. Tej akcji nie można cofnąć, więc pamiętaj, aby wybrać mądrze! Pomocne może być zaplanowanie z wyprzedzeniem, aby sprawdzić, które przeszkody najlepiej będzie usunąć. Aby skorzystać z tych elementów, przejdź do menu budowy i dotknij/kliknij przeszkodę, którą chcesz usunąć.
Rozszerzenia


Pamiętaj, aby próbować kupować rozszerzenia bez przeszkód, ponieważ będziesz mieć więcej miejsca na rozwój. Na przykład kupno takiego rozszerzenia byłoby złym pomysłem, gdyby nie było potrzebne.Przeszkoda uniemożliwiałaby umieszczenie dowolnego budynku większego niż 1×1 lub 2×1 w dolnej części rozszerzenia (czerwone pole). Pomocne jest kupowanie rozszerzeń bez przeszkód lub przeszkód wzdłuż najbardziej zewnętrznych krawędzi.To pozostawia znacznie więcej miejsca na rozwój. Nadal istnieją (i zawsze będą) przestrzenie, w których mieszczą się wyłącznie budynki o wymiarach 1×1 lub 2×1, ale dobrym pomysłem jest minimalizowanie ich, jeśli to możliwe. A skoro mowa o rozszerzeniach, poniżej przedstawiono koszt wszystkich rozszerzeń, które można kupić za towary.
Koszty rozszerzeń terenu
# | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
Jęczmień | 1 | 5 | 12 | 17 | 24 | 31 | 38 | 41 | 44 | 48 |
Ceramika | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 12 | 17 | 24 | 31 |
Kwiaty | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 11 |
Dary Ofiar. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
# | 11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. | 18. | 19. | 20. |
Jęczmień | 51 | 54 | 57 | 61 | 64 | 67 | 71 | 74 | 77 | 81 |
Ceramika | 38 | 41 | 44 | 48 | 51 | 54 | 57 | 61 | 64 | 67 |
Kwiaty | 17 | 24 | 31 | 38 | 41 | 44 | 48 | 51 | 54 | 57 |
Dary Ofiar. | 1 | 5 | 12 | 17 | 24 | 31 | 38 | 41 | 44 | 48 |
Za każdym razem, gdy kupuje się rozszerzenie, cena wszystkich towarów rośnie. Na przykład, jeśli chciałbym kupić 10 rozszerzeń na powyższym wykresie widać, że będzie to kosztować albo 48 Jęczmienia, albo 31 Ceramiki, albo 11 Kwiatów, albo 1 Darów Ofiarnych. Zakup każdego kolejnego rozszerzenia spowoduje podniesienie kosztów każdego towaru o określoną kwotę.
Produkcja towarów
Produkcję rozpocznij tak szybko, jak to możliwe, zastosuj harmonogram produkcji towarów wynoszący 8–8–4 godziny. To da 25 towarów z budynku dziennie. Umieść budynki dyplomatyczne produkujące Debeny według tego samego harmonogramu, z wyjątkiem okresu 4 godzin. Jeśli to możliwe, ustaw budynki dyplomacji produkujące Debeny na 5-15-minutowe produkcje, aby zwiększyć dochód. Zapewni to najlepszą możliwą wydajność dla normalnego gracza. Gdyby ktoś chciał, mógłby zrobić 8-8-8 produkcji, dając maksymalną produkcję 30 towarów z budynku dziennie, ale wymaga to znacznie sztywniejszych ram czasowych, które nie pasują większości graczy. Jeśli ktoś był mniej aktywny, mógł zadowolić się harmonogramem produkcji 8-8, który dawałby 20 towarów z budynku dziennie.
Zakładanie wioski
Koszty
Dla wszystkich osad Egipskich łączna ilość potrzebnych towarów wynosi 1549 (nie licząc rozszerzeń i końcowego zadania). Wszystkie technologie kosztują tę samą ilość towarów w różnych osadach, ale liczba poszczególnych towarów jest różna. Do odblokowania nowych budynków będziesz potrzebować zarówno wymaganej ilości dóbr kultury, jak i dyplomacji.
# | Technologia | Towary | Dyplomacja |
1. | Boska statua | 14 | 60 |
2. | Garncarstwo | 30 | 160 |
3. | Rydwan/wielopiętrowy | 50 | 250 |
4. | Palmy | 70 | 360 |
5. | Wodny Ogród | 85 | 480 |
6. | Farma Kwiatowa | 100 | 610 |
7. | Zdobione Palmy | 120 | 750 |
8. | Blok mieszkalny | 140 | 900 |
9. | Stajnia dla słoni | 155 | 1060 |
10. | Miejsce modlitwy | 170 | 1230 |
11. | Procesja | 190 | 1420 |
12. | Posiadłość/oaza | 205 | 1610 |
13. | Piramida | 220 | 1820 |
Walka
W starożytnym Egipcie jedną z głównych aktywności gracza są walki. Możliwość walki zostaje odblokowana po ukończeniu Zadania 3, w którym gracz otrzymuje dostęp do Obozu Oblężniczego.
Na początku osady powinieneś być w stanie stoczyć 1-2 walki dziennie. Upewnij się, że oszczędzasz swoje jednostki tak bardzo, jak to możliwe, ponieważ ich ponowne przeszkolenie zajmuje 4 godziny, oprócz kosztu Debena. W miarę postępu osady będziesz mógł toczyć więcej walk, aby wspierać więcej budynków towarowych. Staraj się wygrać jak najwięcej walk, nie tracąc przy tym zbyt wielu jednostek. W miarę postępu osady będziesz potrzebował więcej łupów, a im więcej zdobędziesz na początku, tym szybciej będziesz mógł ukończyć osadę.
W osadzie starożytnego Egiptu monety używamy wyłącznie do szkolenia żołnierzy i budowy dróg. Potrzebujesz tylko tyle, aby wyszkolić swoich żołnierzy i mieć trochę więcej na budowę dróg. Pamiętaj, że każdy towar kosztuje 10 łupów. Łupy są czynnikiem ograniczającym produkcję towarów w Egipcie, więc zawsze upewnij się, że toczysz tyle walk, ile jesteś w stanie (bez utraty wielu żołnierzy), aby utrzymać zapasy łupów.
Nie zapomnij odblokować miejsc na jednostki w koszarach – dzięki temu będziesz mieć więcej jednostek do walki, dzięki czemu będziesz mógł stoczyć więcej walk dziennie.
Staraj się wykorzystywać jednostki posiadające wzmocnienia przeciwko wrogowi – np. jeśli armia wroga składa się wyłącznie z łuczników nubijskich, warto spróbować wykorzystać wielbłądy lub rydwany. W ten sposób będziesz mógł łatwiej i przy mniejszych stratach kończyć walki. Pamiętaj, że wzmocnienia ataku z Twojego miasta nie będą miały wpływu na oddziały osadnicze.
Jedną rzeczą, której wymaga ta osada, jest walka ręczna. Jeśli nie masz w tym doświadczenia, bo jesteś przyzwyczajony do walki automatycznej, przyzwyczajenie się do walki ręcznej może zająć trochę czasu. Przesuwaj jednostki na heksy, na których zyskują wzmocnienia (takie jak przenoszenie słoni bojowych na równiny). Postaraj się, aby Twoje jednostki walczyły z tymi, przeciwko którym masz premię (na przykład używając Myśliwców Chopesh do atakowania Słoni Bojowych). W ten sposób będziesz mógł szybciej zabić jednostki wroga i stracić mniej żołnierzy.
Szczerze mówiąc, powinieneś być w stanie toczyć średnie walki, gdy tylko będziesz mieć dołączone jednostki do stworzenia armii (lub wcześniej, używając niezależnych jednostek, jeśli jesteś dobry w walce ręcznej). Łucznicy nubijscy są niezwykle przydatni, ponieważ z łatwością mogą powalić myśliwce Khopesh za pomocą premii roju i słoni bojowych. Trzeba jednak uważać z premiami jednostkowymi.
Obóz oblężniczy

Do Obozu oblężniczego można się dostać w lewym górnym rogu osady, przy wejściu do dużej piramidy.
Wybór walki

Gracz stoczy 3 walki dziennie o stopniu trudności od łatwego (po lewej) do trudnego (po prawej). Im trudniejsza walka, tym więcej łupów gracz może otrzymać. Bonus x4 działa również z łupami, więc miejmy nadzieję, że będziesz miał szczęście!
Statystyki jednostek
Nazwa | Woj. z Chepeszem | Łucznik na wielbłądzie | Nubijski Łucznik | Rydwan Wojenny | Słoń bojowy |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | |
Typ | Lekkie | Strzeleckie | Artyleria | Szybkie | Ciężkie |
Silny przeciw. | Szybkie / Ciężkie | Lekkie / Artyleria | Ciężkie / Lekkie | Artyleria / Strzeleckie | Szybkie / Strzeleckie |
Słaby przeciw. | Strzeleckie / Artyleria | Szybkie / Ciężkie | Szybkie / Strzeleckie | Ciężkie / Lekkie | Lekkie / Strzeleckie |
Bonus terenu (atak/obrona) | Krzaki 20/20 | Krzaki 0/20 | Kamienie 0/20 | Drzewa 0/20 | Równina 20/30 |
Spec. Umiejęt. | Rój | Kontakt | Ukrycie | Walka w zwarciu | Bystre Oko |
Koszt | 200, 4godz | 200, 4godz | 200, 4godz | 350, 8godz | 400, 8godz |
Rój – to specjalna zdolność jednostek wojskowych. Otrzymują premię do obrony, gdy sąsiadują z innymi jednostkami posiadającymi tę samą umiejętność. Bonus do obrony kumuluje się.
Kontakt – to specjalna zdolność jednostek wojskowych, która sprawia, że zaatakowana jednostka zawsze odpowiada na ataki znajdujące się w jej zasięgu. Odwet jest również wyzwalany przez ataki ukryte jednostki, które również korzystają z Ukrycia. Żaden atak spoza jego zasięgu nie wywoła odwetu
Ukrycie – to specjalna umiejętność przeznaczona dla jednostek wojskowych. Jednostki posiadające tę umiejętność stają się niewidzialne, gdy stoją na heksie określonego terenu, charakterystycznego dla tego typu jednostek. Dzięki temu jednostka jest odporna na ataki dystansowe i można ją atakować wyłącznie w walce wręcz.
Walka w zwarciu – to specjalna umiejętność przeznaczona dla jednostek wojskowych. Jednostka zyskuje premię do ataku, gdy atakuje sąsiednie pole.
Bystre oko – to specjalna umiejętność dla jednostek wojskowych, która zapewnia 20% szansy na podwojenie obrażeń podczas ataku na jednostki wroga.
Łup
Łup to nagroda za walkę. Służy do produkcji towarów (10 Debenów za towar). Oznacza to, że aby zarządzać budynkiem dóbr kultury w trybie 8/8/4 godzin, będziesz potrzebować 250 łupów na każdy budynek dóbr dziennie. Upewnij się, że odpowiednio zaplanujesz, aby nie zabrakło Ci łupów.
Na koniec, reorganizując swoją egipską wioskę, usuń budynki towarowe, jeśli zajdzie taka potrzeba podczas reorganizacji. Jeśli usuniesz koszary, stracisz wszystkie odblokowane miejsca i żołnierzy powiązanych z tym budynkiem, co będzie kosztować dużo Debena i czasu na odzyskanie.
Wyścig do mety
W osadach chodzi przede wszystkim o zarządzanie przestrzenią i czasem. Należy dążyć do jak największej wydajności na najmniejszej przestrzeni. Jeśli to możliwe, bardziej efektywne jest wykorzystywanie budynków dyplomatycznych zamiast mieszkalnych do zdobywania monet. Umożliwia to zapełnienie ekspansji odłączonymi budynkami mieszkalnymi dla populacji.
W miarę postępów osady należy określić równowagę pomiędzy budynkami dyplomatycznymi i budynkami towarowymi (oraz koszarami w starożytnym Egipcie). Jeśli szala przechyli się za bardzo na jedną stronę, szczególnie pod koniec gry, gracz może znaleźć się w sytuacji, w której będzie musiał zdobyć więcej monet lub postawić budynki towarowe, aby wykorzystać nadwyżkę monet. Poniższe zrzuty ekranu pokazują, jak może wyglądać układ gry końcowej.
Aby ukończyć osadę, musisz wyprodukować część waluty osady i część każdego z jej dóbr kulturowych. Oznacza to, że będziesz potrzebować co najmniej jednego budynku z każdego dobra kulturowego i budynku produkującego monety (niezależnie od tego, czy są to budynki mieszkalne, czy dyplomatyczne). Ponieważ osada egipska ma znacznie wyższe zapotrzebowanie na monety w ostatnim zadaniu, spodziewaj się zbudowania kilku piramid (odblokowany końcowy budynek dyplomacji), aby szybciej spełnić to wymaganie. W przypadku zadań często łatwiej jest zaplanować produkcję dóbr kultury i monet z wyprzedzeniem, aby móc ukończyć je w krótszym czasie.
Lepsze jest ukończenie osady tak wcześnie, jak to możliwe, ponieważ dostajesz więcej fragmentów do drugiego budynku i możesz szybciej rozpocząć kolejną, co skraca całkowity czas potrzebny na ukończenie wszystkich osad.
Ciekawostki
Za każdym razem, gdy osada zostaje ukończona, licznik czasu potrzebnego na jej ukończenie zmniejsza się. Zwiększa się także szansa na zdobycie 4-krotnie większej ilości wyprodukowanych dóbr kultury. Znacząco zwiększy to średni współczynnik towar/odbiór, ułatwiając realizację rozliczeń w coraz krótszym czasie.
Jeśli nie uda Ci się ukończyć na czas, aby otrzymać dodatkowe nagrody, próbuj dalej. Ukończenie osady w ogóle pomoże ci w zdobyciu emisariuszy lub zestawów ulepszeń dla głównego budynku. Ponadto, jeśli w połowie osady zabraknie Ci czasu na zdobycie miejsca na nagrody czasowe, po prostu dokończ osadę. Zawsze możesz zdobyć więcej fragmentów później, gdy premia x4 pozwoli ci znacznie szybciej ukończyć osady.
Nagrody za czas
1. miejsce | 2. miejsce | 3. miejsce | ostatni |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
15 fragmentów (w sumie)* | 6 fragmentów (w sumie)* | 2 fragmenty* | 0 fragmentów* |
Główna nagroda za rozliczenie | Główna nagroda za rozliczenie | Główna nagroda za rozliczenie | Główna nagroda za rozliczenie |
* Fragmenty starożytnego obelisku | * Fragmenty starożytnego obelisku | * Fragmenty starożytnego obelisku | * Fragmenty starożytnego obelisku |
Nagrody za ukończenie osad
1. | ![]() | Łaźnia Królewska Poziom 1 |
2. | ![]() | Emisariusz Euklides z Aleksandrii (1 PR) i miejsce na emisariusza |
3. | ![]() | Ulepszenie Łaźni Królewskiej |
4. | ![]() | Ulepszenie Łaźni Królewskiej |
5. | ![]() | Emisariusz Mentuhotep (Zaopatrzenie) |
6. | ![]() | Ulepszenie Łaźni Królewskiej |
7. | ![]() | Hemetr emisariusza (3 towary) i miejsce na emisariusza |
8. | ![]() | Ulepszenie Łaźni Królewskiej |
9. | ![]() | Emisariusz Maatkare Mutemhat (2 jednostki) |
10. | ![]() | Ulepszenie Łaźni Królewskiej |
11. | ![]() | 60 PR (za wszystkie późniejsze rozliczenia) |
FAQ
P: Mam wszystkie towary, aby odblokować technologię, ale jest napisane, że potrzebuję diamentów, aby ją odblokować.
O: Upewnij się, że posiadasz wymaganą ilość dyplomacji (pasek na dole). Jeśli nie masz wystarczającej liczby dyplomacji, spróbuj zastąpić drogi budynkami dyplomacji 1×1.
P: Właśnie kupiłem dodatek z osiami (lub innym towarem). Dlaczego koszt wszystkich pozostałych rozszerzeń wzrósł?
O: Zakup jednego dobrego rozszerzenia zwiększa koszt wszystkich pozostałych. Zobacz tabele Koszty usunięcia przeszkód, aby zapoznać się z konkretnymi cenami dla każdej osady.
P: Właśnie dostałem drugiego emisariusza, ale jest napisane, że muszę zapłacić 800 diamentów, aby z niego skorzystać. Dlaczego?
O: Otrzymujesz 1 darmowe miejsce na emisariusza co 2 emisariuszy. Musisz wybrać, z których chcesz skorzystać. Jeśli chcesz, możesz kupić więcej miejsc, dzięki czemu będziesz mógł korzystać z większej liczby emisariuszy w tym samym czasie.
P: Dlaczego w ogóle powinienem grać w osadach kulturowych? Wydaje mi się to wielką stratą czasu.
O: Osady mogą dawać niesamowicie dobre nagrody – w tym budynki dające bonusy do Najazdów
P: To zdecydowanie za dużo grindu. Pełne wyrównanie Królewskiej Łaźni (lub innych budynków osadniczych) zajmie dosłownie miesiące.
O: Zagraj w nie. Tak, to ciężka harówka, ale nagrody są warte inwestycji w dłuższej perspektywie – a to jest gra długoterminowa.
P: Jest to po prostu sposób na zmuszenie coraz większej liczby graczy do wydania pieniędzy w postaci diamentów.
O: Wszystkie osady można ukończyć na czas bez użycia diamentów, jednak w zależności od osady może to stanowić trudne wyzwanie.
P: Gdzie mogę znaleźć mój aktualny zapas łupów w Osadzie Starożytnego Egiptu?
O: Ikona beczki u góry ekranu