Osada kulturowa – Aztekowie by UBERnerd
Statystyki budynków na najwyższym poziomie
Świątynia Słońca poz. 9 (4×3)![]() | ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jadeitowy posąg – poz. 5(2×2)![]() | ![]() ![]() ![]() ![]() |
Zadania
- Posiadaj 3 chaty Macehualtina
- Posiadaj 5 rzeźb ku czci bogów
- Posiadaj 1 Ogródek Warzywny
- Zdobądź 55 pkt dyplomacji lub zbierz 10 warzyw
- Posiadaj 2 proste ołtarze ⛏
- Posiadaj 1 hodowle kwezali
- Zdobądź 195 punktów dyplomacji lub zbierz 20 nakryć głowy
- Posiadaj 2 domostwa Yaoteguihua ⛏
- Zdobądź 280 pkt dyplomacji
- Posiadaj 2 uprawy kukurydzy
- Posiadaj 4 rzeźby ozdobne lub 4 rzeźby dekoracyjne ⛏
- Zdobądź 480 dyplomacji lub zbierz 30 kukurydzy
- Posiadaj 1 Texcotzingo
- Zdobądź 595 pkt dyplomacji ⛏
- Posiadaj 2 pracownie rzeźbiarza
- Posiadaj 2 pałace Pipiltin
- Zdobądź 855 pkt dyplomacji lub zbierz 40 kamiennych figurek ⛏
- Posiadaj 1 Kamień Słoneczny
- Posiadaj 1 Wielką Świątynię
- Zbierz 3000 ziaren kakaowych i 20 sztuk każdego dobra kulturowego
⛏ – Daje przedmiot usuwający przeszkody (opisane szczegółowo w dalszej części przewodnika)
Pierwsze ułożenie osady

Plusy: Dwa budynki towarowe na samym początku pomogą Ci szybciej zdobyć towary i jak najszybciej odblokować Dziedziniec. Minimalne wykorzystanie dróg pomaga również oszczędzać fasolę.
Wady: Niska produkcja fasoli oznacza, że fasola szybko się skończy i po krótkim czasie trzeba będzie przejść na nowy układ.

Plusy: Wysoka produkcja fasoli w stosunku do dostępnej przestrzeni i minimalne wykorzystanie dróg są optymalne, aby móc przeznaczyć jak najwięcej fasoli na towary. Umożliwia także łatwe przejście na umieszczanie w rzeźbach.
Wady: W krótkim okresie może wystąpić opóźnienie w dostawie towarów w porównaniu z pierwszym układem.

Plusy: Trzy budynki towarowe na początku to największa liczba budynków towarowych, jakie możesz mieć, aby jak najszybciej odblokować technologie, a także układ z najmniejszą liczbą dróg, aby zaoszczędzić fasolę.
Wady: bardzo niska produkcja fasoli oznacza, że wkrótce będziesz musiał przejść na inny układ.

Kiedy następnym razem będziesz online, ustaw budynki towarowe na najbliższe miejsce produkcji. Możesz zobaczyć swoje zasoby dóbr kultury, korzystając z ikony beczki na górze ekranu.

Będziesz także mógł zobaczyć pozostałe towary potrzebne do rozliczenia jako całość i każdą technologię indywidualnie, klikając ikonę w oknie ambasady. Pokazuje także wymagania dyplomatyczne, osadę, w której aktualnie się znajdujesz, oraz szansę na mnożnik x4.
Rozpoczęcie ekspansji
Pierwsza technologia
Celem na początku osady jest jak najszybsze odblokowanie Dziedzińca, ponieważ dzięki temu będziesz mógł zdobyć więcej towarów. Rozszerzenia kosztują (co najmniej) 10 towarów za każde w osadzie Azteków, więc rozmieszczaj je strategicznie i nie umieszczaj więcej, niż potrzebujesz.
Na początek zbierz 15 warzyw, aby odblokować pierwszą technologię, Prosty ołarz i zastąp jak najwięcej domów ołtarzami, aby zwiększyć produkcję fasoli. Następnie wyprodukuj 30 warzyw, aby odblokować drugą technologię, Hodowlę kwezali. Po zbudowaniu ptaszarni i wykonaniu odpowiedniego zadania odblokujesz minigrę Dziedziniec.
W zależności od szczęścia w minigrze, za zdobyte towary będziesz mógł umieścić pewne rozszerzenia. Pamiętaj o ułożeniu ich w kolejności: Warzywa, Nakrycia Głowy, Kukurydza i na koniec Kamienne Figurki. Wybierz rozszerzenia z przeszkodami, które nie zakłócają zbytnio układu, lub wybierz takie, w których planujesz usunąć przeszkody.
Pamiętaj, aby spróbować zrównoważyć produkcję fasoli z ilością posiadanych budynków towarowych!
Przeszkody
W osadach Egipcjan, Azteków i Mogołów w każdej ekspansji, z wyjątkiem początkowych, występują przeszkody. W trakcie całej linii zadań otrzymasz pewne przedmioty usuwające przeszkody. Są to przedmioty jednorazowego użytku, które pozwalają usunąć wszelkie przeszkody w dowolnym rozszerzeniu, które aktualnie posiadasz. Tej akcji nie można cofnąć, więc pamiętaj, aby wybrać mądrze! Pomocne może być zaplanowanie z wyprzedzeniem, aby sprawdzić, które przeszkody najlepiej będzie usunąć. Aby skorzystać z tych elementów, przejdź do menu budowy i dotknij/kliknij przeszkodę, którą chcesz usunąć.
Rozszerzenia


Pamiętaj, aby próbować kupować rozszerzenia bez przeszkód, ponieważ będziesz mieć więcej miejsca na rozwój. Na przykład kupno takiego rozszerzenia byłoby złym pomysłem, gdyby nie było potrzebne.Przeszkoda uniemożliwiałaby umieszczenie dowolnego budynku większego niż 1×1 lub 2×1 w dolnej części rozszerzenia (czerwone pole). Pomocne jest kupowanie rozszerzeń bez przeszkód lub przeszkód wzdłuż najbardziej zewnętrznych krawędzi.To pozostawia znacznie więcej miejsca na rozwój. Nadal istnieją (i zawsze będą) przestrzenie, w których mieszczą się wyłącznie budynki o wymiarach 1×1 lub 2×1, ale dobrym pomysłem jest minimalizowanie ich, jeśli to możliwe. A skoro mowa o rozszerzeniach, poniżej przedstawiono koszt wszystkich rozszerzeń, które można kupić za towary.
Koszty rozszerzeń terenu
# | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. |
Warzywa | 10 | 15 | 28 | 41 | 55 | 66 | 71 | 75 | 80 |
Nakrycia głowy | 10 | 10 | 10 | 15 | 28 | 41 | 55 | 66 | 71 |
Kukurydza | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 15 | 28 | 41 | 55 |
Kamienne figur. | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 15 | 28 |
# | 10. | 11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
Warzywa | 84 | 88 | 93 | 97 | 102 | 106 | 111 | 115 |
Nakrycia głowy | 75 | 80 | 84 | 88 | 93 | 97 | 102 | 106 |
Kukurydza | 66 | 71 | 75 | 80 | 84 | 88 | 93 | 97 |
Kamienne figur. | 41 | 55 | 66 | 71 | 75 | 80 | 84 | 88 |
Za każdym razem, gdy kupuje się rozszerzenie, cena wszystkich towarów rośnie. Na przykład, jeśli chciałbym kupić 10 rozszerzeń na powyższym wykresie widać, że będzie to kosztować albo 84 Warzyw, albo 75 Nakryć głowy, albo 66 Kukurydzy, albo 41 Kamiennych figurek. Zakup każdego kolejnego rozszerzenia spowoduje podniesienie kosztów każdego towaru o określoną kwotę.
Produkcja towarów
Produkcję rozpocznij tak szybko, jak to możliwe, zastosuj harmonogram produkcji towarów wynoszący 8–8–4 godziny. To da 25 towarów z budynku dziennie. Umieść budynki dyplomatyczne produkujące Debeny według tego samego harmonogramu, z wyjątkiem okresu 4 godzin. Jeśli to możliwe, ustaw budynki dyplomacji produkujące Debeny na 5-15-minutowe produkcje, aby zwiększyć dochód. Zapewni to najlepszą możliwą wydajność dla normalnego gracza. Gdyby ktoś chciał, mógłby zrobić 8-8-8 produkcji, dając maksymalną produkcję 30 towarów z budynku dziennie, ale wymaga to znacznie sztywniejszych ram czasowych, które nie pasują większości graczy. Jeśli ktoś był mniej aktywny, mógł zadowolić się harmonogramem produkcji 8-8, który dawałby 20 towarów z budynku dziennie.
Zakładanie wioski
Koszty
Dla wszystkich osad Azteków łączna ilość potrzebnych towarów wynosi 1245 (nie licząc rozszerzeń i końcowego zadania). Wszystkie technologie kosztują tę samą ilość towarów w różnych osadach, ale liczba poszczególnych towarów jest różna. Do odblokowania nowych budynków będziesz potrzebować zarówno wymaganej ilości dóbr kultury, jak i dyplomacji.
# | Technologia | Towary | Dyplomacja |
1. | Proste sanktuarium | 15 | 55 |
2. | Ptaszarnia Quetzala | 30 | 120 |
3. | Domostwo Yaoteguihua | 60 | 195 |
4. | Farma Kukurydzy | 100 | 280 |
5. | Dekoracyjne/ozdobne posągi | 115 | 375 |
6. | Texcotzingo | 140 | 480 |
7. | Pracownia rzeźbiarza | 160 | 595 |
8. | Pałac Pipiltinów | 185 | 720 |
9. | Kamień Słońca | 210 | 855 |
10. | Wielka Świątynia | 230 | 1000 |
Dziedziniec

Minigra Dziedziniec jest podobna do klasycznej grze Saper, z tą różnicą, że celem jest trafienie w „miny”, którymi w tym przypadku są towary. Każdego dnia gracz może skorzystać z trzech gier w tę minigrę. W jednej grze można zdobyć tylko jeden dobry typ, wybrany losowo.
Gracz może wygrać do 9-12 towarów na próbę, ale w zależności od tego, jak wygra, może zarobić mniej. Liczba dostępnych darmowych tur jest o jeden większa niż liczba dostępnych towarów, dlatego należy zastosować pewną strategię, aby spróbować zdobyć wszystkie dostępne towary za darmo (dodatkowe tury można kupić za cenę 10 diamentów i liczbę zdobytych towarów można podwoić za 5 diamentów za każdy dodatkowy towar). Chociaż jest mało prawdopodobne, że gracz zdobędzie za każdym razem wszystkie możliwe towary, gracz powinien zawsze zdobyć przynajmniej część towarów.
Plansza minigry

Minigra rozgrywana jest na planszy o wymiarach 7×11, a liczba tur i maksymalna liczba towarów pokazana jest w lewym górnym rogu planszy.
Strategia mini gry
Istnieją pewne strategie, które mogą pomóc w zdobyciu jak największej liczby towarów z minigry, jednak ze względu na losowy charakter minigry mogą one nie działać za każdym razem.

Wykonując pierwszy ruch, wybierz jedno z pól w rogach planszy. Daje to największą szansę na odkrycie dużego obszaru pustych płytek, co daje zdecydowaną przewagę. Jeśli w pierwszej turze nie uda ci się odkryć dużego obszaru, wybierz inny róg. Jeśli po pokonaniu rogów nic nie odkryjesz, przesuń płytki w stronę środka planszy lub pracuj z tym, co już masz.
Kiedy już będziesz mieć większy obszar do pracy, inne strategie będą łatwe w użyciu. Płytka z [1] znajdująca się w rogu zawsze będzie miała dobrą przekątną (patrz podświetlona płytka wskazana przez niebieską strzałkę na obrazku).
Tak jak na obrazku, ponieważ na górnym podświetlonym kafelku znajduje się towar, do kafelka [1] oznaczonego zieloną strzałką nie może przylegać żaden towar nigdzie indziej (w miejscu, gdzie znajdują się znaki X). Oznacza to, że towar znajduje się tylko na dolnej, podświetlonej płytce [1]. Jedynym innym miejscem, w którym mogłby znajdować się towar, byłaby płytka wskazana czerwoną strzałką, ale taka możliwość została wyeliminowana.
Wyścig do mety
W osadach chodzi przede wszystkim o zarządzanie przestrzenią i czasem. Należy dążyć do jak największej wydajności na najmniejszej przestrzeni. Jeśli to możliwe, bardziej efektywne jest wykorzystywanie budynków dyplomatycznych zamiast mieszkalnych do zdobywania monet. Umożliwia to zapełnienie ekspansji odłączonymi budynkami mieszkalnymi dla populacji.
W miarę postępów osady należy określić równowagę pomiędzy budynkami dyplomatycznymi i budynkami towarowymi (oraz koszarami w starożytnym Egipcie). Jeśli szala przechyli się za bardzo na jedną stronę, szczególnie pod koniec gry, gracz może znaleźć się w sytuacji, w której będzie musiał zdobyć więcej monet lub postawić budynki towarowe, aby wykorzystać nadwyżkę monet. Poniższe zrzuty ekranu pokazują, jak może wyglądać układ gry końcowej.
Aby ukończyć osadę, musisz wyprodukować część waluty osady i część każdego z jej dóbr kulturowych. Oznacza to, że będziesz potrzebować co najmniej jednego budynku z każdego dobra kulturowego i budynku produkującego monety (niezależnie od tego, czy są to budynki mieszkalne, czy dyplomatyczne). Ponieważ osada egipska ma znacznie wyższe zapotrzebowanie na monety w ostatnim zadaniu, spodziewaj się zbudowania kilku piramid (odblokowany końcowy budynek dyplomacji), aby szybciej spełnić to wymaganie. W przypadku zadań często łatwiej jest zaplanować produkcję dóbr kultury i monet z wyprzedzeniem, aby móc ukończyć je w krótszym czasie.
Lepsze jest ukończenie osady tak wcześnie, jak to możliwe, ponieważ dostajesz więcej fragmentów do drugiego budynku i możesz szybciej rozpocząć kolejną, co skraca całkowity czas potrzebny na ukończenie wszystkich osad.
Ciekawostki
Za każdym razem, gdy osada zostaje ukończona, licznik czasu potrzebnego na jej ukończenie zmniejsza się. Zwiększa się także szansa na zdobycie 4-krotnie większej ilości wyprodukowanych dóbr kultury. Znacząco zwiększy to średni współczynnik towar/odbiór, ułatwiając realizację rozliczeń w coraz krótszym czasie.
Jeśli nie uda Ci się ukończyć na czas, aby otrzymać dodatkowe nagrody, próbuj dalej. Ukończenie osady w ogóle pomoże ci w zdobyciu emisariuszy lub zestawów ulepszeń dla głównego budynku. Ponadto, jeśli w połowie osady zabraknie Ci czasu na zdobycie miejsca na nagrody czasowe, po prostu dokończ osadę. Zawsze możesz zdobyć więcej fragmentów później, gdy premia x4 pozwoli ci znacznie szybciej ukończyć osady.
Nagrody za czas
1. miejsce | 2. miejsce | 3. miejsce | ostatni |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
15 fragmentów (w sumie)* | 6 fragmentów (w sumie)* | 2 fragmenty* | 0 fragmentów* |
Główna nagroda za rozliczenie | Główna nagroda za rozliczenie | Główna nagroda za rozliczenie | Główna nagroda za rozliczenie |
* Fragmenty posągu z jadeitu | * Fragmenty posągu z jadeitu | * Fragmenty posągu z jadeitu | * Fragmenty posągu z jadeitu |
Nagrody za ukończenie osad
1. | ![]() | Świątynia Słońca poziomu 1 |
2. | ![]() | Emisariusz Chimali (1 PR) i miejsce na Emisariusza |
3. | ![]() | Ulepszenie Świątyni Słońca |
4. | ![]() | Ulepszenie Świątyni Słońca |
5. | ![]() | Ulepszenie Świątyni Słońca |
6. | ![]() | Emisariusz Ichtaca (Zaopatrzenie) |
7. | ![]() | Ulepszenie Świątyni Słońca |
8. | ![]() | Ulepszenie Świątyni Słońca |
9. | ![]() | Emisariusz Amoxtli (1 jednostka) i miejsce na emisariusza |
10. | ![]() | Ulepszenie Świątyni Słońca |
11. | ![]() | Ulepszenie Świątyni Słońca |
12. | ![]() | Emisariusz Acamapichtli (2 towary) |
13. | ![]() | Ulepszenie Świątyni Słońca |
14. | ![]() | 55 PR (za wszystkie późniejsze rozliczenia) |
FAQ
P: Mam wszystkie towary, aby odblokować technologię, ale jest napisane, że potrzebuję diamentów, aby ją odblokować.
O: Upewnij się, że posiadasz wymaganą ilość dyplomacji (pasek na dole). Jeśli nie masz wystarczającej liczby dyplomacji, spróbuj zastąpić drogi budynkami dyplomacji 1×1.
P: Właśnie kupiłem dodatek z osiami (lub innym towarem). Dlaczego koszt wszystkich pozostałych rozszerzeń wzrósł?
O: Zakup jednego dobrego rozszerzenia zwiększa koszt wszystkich pozostałych. Zobacz tabele Koszty usunięcia przeszkód, aby zapoznać się z konkretnymi cenami dla każdej osady.
P: Właśnie dostałem drugiego emisariusza, ale jest napisane, że muszę zapłacić 800 diamentów, aby z niego skorzystać. Dlaczego?
O: Otrzymujesz 1 darmowe miejsce na emisariusza co 2 emisariuszy. Musisz wybrać, z których chcesz skorzystać. Jeśli chcesz, możesz kupić więcej miejsc, dzięki czemu będziesz mógł korzystać z większej liczby emisariuszy w tym samym czasie.
P: Dlaczego w ogóle powinienem grać w osadach kulturowych? Wydaje mi się to wielką stratą czasu.
O: Osady mogą dawać niesamowicie dobre nagrody – w tym budynki dające bonusy do Najazdów
P: To zdecydowanie za dużo grindu. Pełne wyrównanie Królewskiej Łaźni (lub innych budynków osadniczych) zajmie dosłownie miesiące.
O: Zagraj w nie. Tak, to ciężka harówka, ale nagrody są warte inwestycji w dłuższej perspektywie – a to jest gra długoterminowa.
P: Jest to po prostu sposób na zmuszenie coraz większej liczby graczy do wydania pieniędzy w postaci diamentów.
O: Wszystkie osady można ukończyć na czas bez użycia diamentów, jednak w zależności od osady może to stanowić trudne wyzwanie.
P: Gdzie mogę znaleźć mój aktualny zapas łupów w Osadzie Starożytnego Egiptu?
O: Ikona beczki u góry ekranu